Muhasebat Genel
Müdürlüğümüz, 178 sayılı KHK’nin 11 inci maddesi ile verilen genel bütçeli kamu
idarelerinin muhasebe hizmetlerinin yürütülmesi görevini, tüm Türkiye genelinde
1.372 muhasebe birimi ile yerine getirmektedir.Genel Müdürlüğümüzün 2011
yılında yayımlanan Birim Faaliyet Raporuna göre 1372 Muhasebe Biriminde; 1022
Muhasebe Şefi, 2892 V.H.K.İ., 3047 Muhasebe
Memuru ve 1463 Veznedar kadrolarında
toplam 8479 personel bulunmaktadır. Bu 8479 personel, Genel Müdürlüğümüz merkez
ve taşra teşkilatında, hiyerarşik yapı içerisinde en alt kademede yani işin
mutfağında yer almaktadır.
19 Temmuz 2001 tarih ve 24467
sayılı Resmi Gazete’de, Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü Muhasebe
Uzmanları Görev Ve Çalışma Yönetmeliği yayımlanarak, Genel Müdürlüğümüzün
merkez ve taşrada teşkilatında uzman kadroları ihdas edilmiş, 03.05.2006
yılında yapılan düzenleme ile sınava giriş sayısı sınırlaması ile Bakanlık
personelinin de uzman olabilmesi sağlanmıştır. Yapılan bu düzenlemeler ile Maliye
Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme, Unvan Değişikliği ve Atama Yönetmeliğinde
tanımlı hiyerarşik unvanları ile
yıllardır aynı görev ve sorumluluklar ile aynı işler yürütülmekte iken, iş ve işlemlere ilişkin görev, sorumluluk ve yapılan iş
değişmemiş, sadece aynı işlerin yeni kadrolarla da yürütülmesine devam
edilmiştir.
Muhasebat Genel Müdürlüğümüz
2006-2011 yılları arasında 3 defa Özel Uzmanlık Sınavı açılmış, 750 kadro için açılan ilk sınavda
müracaat eden yaklaşık 1400 kişiden 650’si
(%20), 500 kadro için açılan ikinci
sınavda müracaat eden yaklaşık 2200
kişiden 220’si (%10), 400 kadro için açılan üçüncü sınavda müracaat eden
yaklaşık 2400 kişiden 221’si (%10)
başarılı olmuş ve sözlü sınavların ardından muhasebe uzmanı olarak
atanmışlardır.
Muhasebe Uzmanı Unvanına sahip olan personel görevi gereği denetim yapmadığı halde denetim tazminatı dahil %150 Özel Hizmet
tazminatı almakta, hal böyle olunca da Muhasebe Uzmanı ile
Muhasebe Şefi arasında %90, Muhasebe
Memuru ve V.H.K.İ. ile de %101 oranında özel hizmet tazminatı farkı bulunmaktadır.
Muhasebe Uzmanlığı unvanını alarak, daha
fazla ücret karşılığında aynı
görev ve sorumluluklar ile aynı işleri yürütmek isteyen personeller
için özel uzmanlık sınavı adeta günün ekonomik şartları altında ezilmemek için
bir çıkış kapısı olmuştur. Ancak her defasında atama yapılacak kadro
sayısının sınırlı tutulması, uygulanan sınav politikaları ile Muhasebe
Uzmanlığı kadroları ulaşılması güç hale getirilmiştir.
Yıllarını
Muhasebat Genel Müdürlüğüne vermiş, bilgi, birikim ve beceri açısından donanıma
sahip olan ancak sınavlarda gerekli performansı gösteremeyerek Uzman olamayan personeller
ile Uzman olan personeller, farklı unvanlarda, farklı ücretlerle yan yana
masalarda aynı işi, yapmışlar, ikisi arasında sadece unvan ve ancak derin bir ücret
farkı olması sebebiyle Genel Müdürlüğümüzde, dolayısıyla da Bakanlığımızda
çalışma barışının kaybedilmiş, uzman olamayan personeller ile uzmanlar arasında
gereksiz çekişmelere neden olmuştur.
Bu durum, aynı kurumda aynı
işi yapan çalışanlar arasında gerek ücret, gerekse moral ve motivasyon
açısından dengeler bozulmuştur, bu durumun düzeltilmesi gerekir derken
26/09/2011 tarihli 659 Sayılı KHK ile Bakanlık Personellerinin özel uzmanlık
sınavı ile Muhasebe Uzmanı olabilmesinin yolu kapatılmıştır. Yapılan bu düzenleme ile Genel Müdürlüğümüz, personelinin kurum içi uzmanlık
sınavı konusunda yaşadığı sorunlar için çözüm üretmek yerine çözümsüzlüğü
tercih etmiş, çalışanını hem kariyer açısından hem de uzman olması halinde elde
edeceği ücret açısından, mağdur etmekle kalmamış vicdanları da kanatmıştır. Uzman
olamayan çalışanlar olarak bizler, uzmanlarla aynı iş ve işlemleri yaptığımız
halde; sahip olduğumuz unvanların önemsenmediğini, yaptığımız işin değerinin
verilmediğini düşünüyoruz. Çalışanlar arasındaki UZMAN OLAN/UZMAN OLMAYAN
ayrımı nedeniyle ücret adaletsizliğine katlanan Muhasebe Şefleri, Muhasebe
Memurları, V.H.K.İşletmeleri motivasyonunu ve kurumsal aidiyetini kaybetme
noktasına gelmiştir.
Ayrıca
Görev ve sorumluluklarla ilgili benzer kadro ve görevlerde bulunan personel
arasındaki ücret dengesini sağlamak amacıyla düzenlenen 02.11.2011 tarih ve
28103 Sayılı Mükerrer Resmi gazetede yayınlanan 666 Sayılı K.H.K’de
Şef ve Memur ünvanlı kadrolarda çalışanlar unutularak mağdur edilmiştir.
Bu düzenleme ile aynı birimde görev yapan müdür, müdür yardımcısı, uzman
ve şefler arasındaki görev tanımında bir değişiklik olmayıp, ücret açısından
farklılık olmasından dolayı Genel Müdürlüğümüze bağlı birimlerde
huzursuzluk yaratmıştır.
Son olarak Muhasebat Genel Müdürlüğünün 30.12.2011 tarihli Muhasebe Birimleri Görev Tanımları ile
ilgili yayımlanan Klavuzda yapılan Görev Tanımlarına göre Müdür ve/ veya yardımcısı tarafından
iş grupları ve iş bölümü çerçevesinde kendisine verilen işlemleri
yapmakla görevli ve müdür
ve/ veya yardımcısına karşı sorumlu olan Muhasebe Uzmanlarının görev
tanımlarında bir değişiklik olmamıştır. Eğer
Muhasebat Genel Müdürlüğünün iş ve işlemlerinin uzmanlar tarafından yürütüldüğü
düşünülüyorsa, biz de uzmanlarla ayrı unvanlarda ancak aynı iş ve işlemleri
gerçekleştirdiğimizden biz uzman olmayanlara uzman olma imkanı verilmesi için
178 Sayılı K.H.K. de yeni düzenleme yapılmasını istiyoruz.
Aynı Bakanlık bünyesinde
bulunan Gelir İdaresi Başkanlığı, 2006 yılından bu yana 6 defa kurum içi
Gelir Uzmanlığı Özel Sınavı açarak 4 yıllık üniversite mezunu
personelinden Şef, Memur, VHKİ, Güvenlik Görevlisi, Şoför, Yardımcı
Hizmetler sınıfı kadrolarında bulunan tamamına yakınını (17.000 civarında), sadece
yazılı sınav yapmak suretiyle uzman olması imkanı vermiştir. Bakanlığımız
nezdinde, Gelir İdaresi Başkanlığı çalışanlarının öz evlat, gider birimleri
çalışanlarının ise üvey evlat muamelesi görmesi çok üzücüdür. Muhasebat Genel
Müdürlüğü çalışanları olarak aynı bakanlık içerisindeki farklı uygulamalara son
verilmesini, en azından gelirde çalışan personellere verilen değer ve hakların
bizlere de tanınmasını istiyoruz.
KARİYER
SORUNU:
Boş kadrolar olmasına rağmen
taşra kadroları için 2004 yılı, merkez kadroları için ise 2007 yılından bu yana
Şeflik unvanı, 2010 yılından bu yana Saymanlık Müdür Yardımcılığı unvanı için
görevde yükselme sınavı açılmamıştır. Özel uzmanlık sınavı konusunda yapılan
son düzenleme ile de Muhasebat Genel Müdürlüğü taşra ve merkezde görev yapan
Şef, V.H.K.İ. ve Veznedar kadrolarında bulunan toplam 8479 personel, Şeflik
veya Saymanlık Müdür Yardımcılığı sınavı açılmadığından, kariyer yapma
açısından mağdur edilmektedir.
Maliye Bakanlığımız tarihten
gelen köklü geçmişiyle, kendine has prensip yapısı ve etik anlayışıyla
ayrıcalıklı bir bakanlık olduğu her kesim kabul edilen bir Bakanlıktır. Ancak
178 Sayılı KHK de yapılan son düzenlemelerle, tecrübeli, özverili,
uygulama becerisi yüksek, mevzuatı takip ve yorumu üst düzeyde, disiplin ve
liyakat prensiplerini özümsemiş ve öteden beri üstlendiği sorumluluk ve
görevinin taşıdığı malî risk unsurlarıyla maliyeci kimliğine sahip personelleri
için ileriye dönük olarak plan ve programının ne olduğu bizler tarafından
anlaşılamamaktadır. Bakanlığa yeni atanmış, hatta asaleti tasdik olmamış, ya da
henüz birkaç yıllık hizmeti olan ve kariyer yapmak isteyen binlerce genç
personeli bulunmaktadır. Bu personel yıllardır izlenen görevde yükselme
politikaları ve kurum içi uzmanlık uygulamasında personel açısından yaşanan
sorunların çözümü konusunda düzenleme yapılmasını beklerken sınavın iptal
edilmesi ile karşı karşıya gelmiş, kariyer umutlarını kaybetmişlerdir.
MALİ HİZMET SINIFI TESİS EDİLMESİ:
Genel İdare Hizmetleri hizmet
sınıfında bulunan Maliye Bakanlığı çalışanları, yürütülen görevin ve üstlenilen
sorumluluğun özellik ve nitelikleri göz önüne alındığında; yapılan işin MALİ
nitelikte bir iş olması, gerçekleştirilen iş ve işlemlerin Sayıştay
Kanununa tabi olması ve yapılacak bir hata nedeniyle TAZMİN ile
karşı karşıya gelme durumundan dolayı MALİ RİSK taşımaktayız.
İşlevlerindeki benzerliğe
rağmen Maliye Bakanlığı çalışanları diğer kamu görevlilerine nazaran daha geniş
bir alanda kamu hizmeti vermektedirler. Görev tanımlarımızda yazılı iş ve
işlemleri gerçekleştirirken bilmemiz gereken 13 kanun ve bunlara ilişkin
ikincil mevzuatın yanında, hizmet verdiğimiz Genel Bütçe kapsamındaki kamu
idarelerinin, özlük hakları açısından bağlı oldukları kanunlar, iş ve
işlemlerinden mali mevzuatı ilgilendiren kanunlar ile ikincil mevzuatını da
bilmek durumundayız. Görevimiz gereği bu kadar mevzuat bilmek ve uygulamak
zorunluluğumuz bulunmakta iken, diğer kamu görevlilerinin bu kadar kanun bilmek
ve uygulamak zorunlulukları bulunmamaktadır.
Bu nedenlerden dolayı 657
Sayılı Yasada yapılacak bir düzenleme ile Hizmet Sınıfları arasına MALİ
HİZMET SINIFI tesis edilerek Mali Kontrol ve Muhasebe Hizmetlerini ve kamunun
mali nitelikteki iş ve işlemlerini yürüten personeli içine alacak “Mali
Hizmetler Sınıfı” ihdas edilmesi, yapılacak düzenlemelerde görevin önem
ve sorumluluğu dikkate alınarak mali hakların belirlenmesini
istiyoruz.
çok haklısınız bu konuda biz muhasebe şefleri maduriyetimizi gidermek için gereken ne varsa yapmalıyız
YanıtlaSilYazılanlar çok doğru, Gelir İdaresi uzman olmayanı dövmekte, Muhasebat ise uzman yapmamak için elinden geleni yapmaktadır.
YanıtlaSiltakipçi satın al
YanıtlaSiltakipçi satın al